Inside Monster

Will Come Again
پیام های کوتاه
بایگانی هیولا
نوشته های اخیر
نویسندگان

میخواستم یک پست انتقادی سیاسی بنویسم، حوصله ندارم! باشه سه شنبه ایشالا! یه خاطره ای از ترم یک دانشگاه یادم افتاد، جالبه، ترجیح میدم اون رو براتون تعریف کنم!

ترم یک کارشناسی، ما یک درسی داشتیم با نامِ اگر اشتباه نکنم "مبانی جامعه شناسی" که توسط دکتر نصرالله عسگری تدریس میشد! این بزرگوار تحصیل کرده سوربُن بود و خیلی خیلی مقید بر متدهای علمی...

همین دکتر عسگری بود که یکی از بزرگترین چَک های علمی رو توی صورت من زد. سر یکی از کلاسها یادمه یکی از بچه ها در مورد همراه داشتن چاقو توسط دانش آموزان دبیرستانی شهر قزوین از عبارت "نود درصدشون چاقو همراه دارن" استفاده کرد. این رو که گفت دکتر عسگری منفجر شد! دکتر عسگری واقعاً منفجر میشد. رنگش از سفید گچی به سرخ اناری تغییر میکرد، صداش بالا میرفت و کلاس میلرزید! غُرّید که "تو بر چه اساسی میگی نود درصد؟ چه تحقیقی کردی؟ چه مدلی تحقیق کردی؟ نمونه آماری داری؟ چند نفر؟ چه جوری نمونه به دست آوردی؟ چرا روی هوا حرف میزنی؟ مگه اینجا توی تاکسیه؟ مگه اینجا فلان جاست؟ اینجا کلاس دانشگاهه! اینجا آکادمیه! عدد که استفاده میکنی باید ثابتش کنی! باید مدرک داشته باشی برای حرفت. اونجا که هرکسی هرچیزی دلش میخواد میگه پارکه! دانشجو باید مستدل حرف بزنه"... خلاصه یه پنج دقیقه ای این رفیقِ ما رو شست و گذاشت کنار.

ترم یک بود، اگر دقیق بخوام بگم، نوزده سال و شش-هفت ماه بیشتر نداشتم. کلمه به کلمه این خطابه ی کوبنده در تفکر من حک شد! دچار یک جور حساسیت عددی شدم! کمابیش یادم نمیاد از همون تاریخ در بحثی عددی استفاده کرده باشم که نتونم ازش دفاع کنم. اگر نظر شخصی ای داشتم از "به نظر من" استفاده کردم و یا برای بیان اندازه ها به عبارتهای کیفی مثل "اکثر-اغلب-معمولا-اقل و امثالهم" بسنده کردم.

یه آدم با روحیه محقق، هرگز از عددی استفاده نمیکنه که نتونه اثباتش کنه!

پ.ن 1: وقتی سرچ کردم متوجه شدم ایشون پارسال به رحمت خدا رفتن! خدا بیامرزه استاد رو!

پ.ن 2: جای این حساسیت عددی توی جامعه علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما خیلی خیلی خالیه!

پ.ن 3: یه پست خوب در مورد برنامه من و شما

  • ۹۷/۰۹/۱۱ ، ۱۶:۴۲
  • هولدن کالفیلد

آراء الحکما: جلد  (۲۰)

کُنه قضیه رو گرفتم 
منظورم درباره‌ی وجود این تفکراته.
چند بار شده ما مسافرت رفتیم,آدم اومده پرسیده راسته قزوینیا بچه...ند؟
بعد اونوقت ما:|||||
جواب:
:دی :))
فقط اون آقایی که معتقد بود هفتاد درصد مردم معتادن -ـ-
جواب:
:|
بیخیال بابا ! دقت آماری سیخی چند ؟! این قضیه تو سطوح بالای آماری با جمعیت های بالا هم وجود داره مثلا در مورد نرخ تورم که از ١٢ درصد متغیر بوده تا ١٣٠ درصد ! همینجوری اعداد و ارقام فضایی و تخیلی توسط سازمانها تولید میشه که باید واسه درآوردن ته و توشون به جهت گیری سیاسیشون توجه بکنیم نه جامعه آماریشون ! در مورد مقامات هم این رفتار دیده شده که یه اظهارنظری میکنن بعد که میگن مدارک و مستندات بده این بود انشای من تحویل میده ! تهشم که دید نه بابا ولکنش نیستن فوقش یه سخنگویی چیزی پیدا میشه میگه نظر شخصیش بوده به ما ربطی نداره ! 
جواب:
بعد به من میگن تو عصبانی میشی :|
آقا این هویج رو ببینید! سی برابر من شاکیه!
90% :||||
اینجوری باشه,فرید هستم یک چاقو کش سابق:|
چرا در مورد قزوین چنین تفکراتی وجود داره؟

+تا اول دبیرستان ناخن‌های مارو چک می‌کردند بلند بود نمره انضباط کم میکردند,بعد اونوقت چااااقو:||
جواب:
مهم آماره نبود، مهم کُنه قضیه بود!
منم الان ترم یکم و یه استاد داریم که تو تدریس درس خودش استاد خیلی خوبی نیست اما دقیقا همین حرفو به یکی از بچه ها زده بود. وقتی یکی از بچه ها یه نظریه ای داده بود گفت بر چه اساسی این حرف رو می زنی؟ با چه استدلالی؟ شما الان دانشجوهای اقتصاد هستین و باید یه فرقی بین شما و ادمای تو تاکسی باشه!!
جواب:
قطعاً من اگر روزی استاد دانشگاه بشم، همین رو خواهم گفت هی!
  • بهارنارنج :)
  • اگر یاد میگرفتیم عر حرفی رو نزنیم تا ازش مطمئن نشدیم خیلی خوب بود..آفت جامعه الان اینه هر حرفی رو از هرجایی میشنویم باور میکنیم مثل طوطی تکرار
    جواب:
    مرگ بر آمریکا! :|
    بنده هم به این رویه رو آوردم (خودآگاه یا ناخودآگاهش را نمی دانم) که از نتایج دقت در قید های کتب کنکوری بوده! |:
    جواب:
    :))))
  • حامد سپهر
  • منم ۹۸% با حرفت موافقم:))خدا رحمتشون کنه استاد رو واقعا حرف خوبی زدن
    یاد آمارهای بعضی کاندیاهای ریاست جمهوری افتادم که همینجوری عدد پراکنی میکنن

    جواب:
    کلا نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام مبتنی بر آمارهای تخیلیه!
    تو صورت زنت چک زده؟!
    ( اولین سوالی که حین خوندن متنت به ذهنم خطور کرد )

    خدابیامرزده اش
    کماکان معتقدم که ادممیتونه خیلی اروم تر و با ملایمت بیشتر هم در راستای اصلاح حرکت کنه
    بچه ترم اولی رو زد ترکوند خوب
    جواب:
    :))
    غلط کرده! :| بی ناموس!! :|:|
    اون رو درست میکنم الان! :|
    تو خودت نه که خیلی ملایمی :| به بقیه میگی :|
    ماهام سعی میکنیم حساسیت عددیمونو بالا ببریم😊👌
    جواب:
    سعی کنید! سعی خوبه!
    لینک رو دیدم، مطلب خیلی خیلی خوبی بود. اما میدونی گاهی میگم چه فایده؟ این همه حرف حق رو بزنیم که چی؟ که آرش ظلی بود و امثالهم بشینن جلوی دروبین زنده و باید به غبغب بندازن و کیف کنن از بی ادبی و فحاشی که کردن؟ چقدر لحظات آخر اون برنامه تنفرانگیز بود یادم میوفته دلم میخواد بگیرم خفه اش کنم!
    جواب:
    باید یه جا خفت کنیم طرف رو حقیقتاً!
    بعد نزنیمش ها! ببندیمش، مثلا بگیم بهش:
    گفتمان نه ابله! گفتگو! :|
    اینجوری :|
    چند وقت پیش یه دوستی این تذکر رو به من داد، در حالی که من شوخی بود لحنم کلا. اما حالا که فکر میکنم میبینم چقدر تذکر درستی بود. خدا را حمتشون کنه

    جواب:
    خدا رفتگان همه رو بیامرزه!
  • فاطمه (مرضیه) رسولی
  • خدا رحمتشون کنه.

    نکته خیلی درستیه... کاش آدم همیشه یادش باشه که خصوصا تو بحثهای تخصصی نه عدد بده و نه حکم کلی...
    ........
    ممنونم بابت به اشتراک گذاری پست :)
    جواب:
    قربان شما، وظیفه بود!
    نوشته خوب رو باید به اشتراک گذاشت!
  • Aimless Dandelion
  • وقتی جامعه آماری وجود نداشته باشه واقعا حرف زدن از کمیت خیلی بد میشه..
    وقتی بعنوان توصیف کننده عمل می کنیم بیان کلمات توصیفی قطعا بهتره..ولی استادتون دیگه خیلی بی رحمانه به  دانشجوش حمله کرد... اما باعث شد شما همچنان یادتون باشه.
    # حالا یک سوال پیش میاد: من تو کامنت این پست(ای بی فلان شده ها) از عدد استفاده نکردم شما چرا ازمن تحقیق و پژوهش خواستین؟؟؟؟😐
    جواب:
    دکتر عسگری خیلی باحال بود! کارش درست بود!
    شما از عبارت "نسل ما" استفاده کردی، این نسل ما گرچه عددی نیست، ولی یک جور بیان خیلی قطعی هست!
  • مهدی صالح پور
  • نود و هفت درصد اساتیدِ تحصیلکرده در خارج اینجوری‌ند! :)))) (کامنت یک بی‌سواد رسانه‌ای)
    جواب:
    :))))))))
    نه ببین، تو بی سواد رسانه ای نیستی، من از تو باسواد ترم :دی
    ما هم یه استاد داریم تو ارت سنتر کالج آمریکا درس خونده و تا دکترا ادامه داده جوری تو ذهن ما جا انداخت که یه دانشجو نمیتونه روی هوا نظر بده چون علمش به درجه نظر دهی نرسیده و اگرم بخواد نظر بده باید از عبارت " به نظر میرسد " استفاده کنه که ما هنوز بعد هشت ترم و شاید تا اخر عمرمون هم یادمون نره
    جواب:
    هیچوقت یادتون نمیره، منم یادم نرفت چون!
    چه عنوان های جالبی داشت مقاله‌های استاد! 
    یه بارم یکی به من گفت: بابا سن فقط یه عدده. منم گفتم: آره، حیف من ریاضی خوندم :| 
    جواب:
    آره همون دور و بر قزوین کارهاش رو میکرد!
  • نیمچه مهندس ...
  • همین دکتر عسگری بود که یکی از بزرگترین چَک های علمی رو توی صورت زن من زد.

    Copyright ©هیولای درون
    اینجا یه کلمه ی اضافی داشتی به نظرم.
    منم سر همین درصدها بیشتر وقتا با بقیه بحثم میشه.مخصوصا اونجا که از یه کشور دیگه مثال میارن که مثلا پنجاه درصدشون فلانن.تا بیچاره ش نکنم ول نمی کنم.
    جواب:
    اون رو درست کردم ممنون!
    من قدیمها گیر میدادم به ملت، بعد دیدم به سردردش نمیرزه!
    برای همه‌ی ما توجه به این نکته ضروریه و برای بعضی در علوم این چنینی ضروری تر که متاسفانه همه فراموش کردیم
    جواب:
    الان یادتون انداختم دیگه!
    مشابه این اتفاق دقیقا سال اول دبیرستان برای من افتاد . من از قبلش هم ادم محتاط و حساسی  بودم روی اعداد و ارقام هیچ وقت درصد و رقم نمی گفتم . چون مبنایی نداشت  وحتی از عبارت "به نظر من " ، "من فکر می کنم" و... اول جمله هام استفاده می کردم . اما سال اول دبیرستان ، اولین جلسه ی کلاس زیست ، من از قید اغلب برای یه موضوعی استفاده کردم و دبیرمون بیست دقیقه با دلیل و مدرک اثبات کرد که این جمله باید قید بعضی توش استفاده میشد .

    حالا حساسیت عددی من + حساسیت قیدی+ ذهنی که برای کنکور تجربی تمرین دیده که به شدت به کلمات حساس باشه  = اشکال گرفتن وسط خیلی از مکالمه هایی که روزانه درگیرشونم که مخاطب عزیز ! شما بر چه اساسی این حرف رو میزنی ؟


    جواب:
    آفرین، تو میتونی دانشجوی ایده آل من باشی حتی!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی