Inside Monster

Will Come Again
پیام های کوتاه
بایگانی هیولا
نویسندگان

0- برای رهایی از ملال، خلق منفی و افسردگی های نه زیاد حساس یک سری راهها هست، پست قبل شما ایده ها و راههای خودتون رو گفتید، البته یه عده ایتون راه حلهای گریز از ناراحتی و غم بیان کرده بودید، سوال من به طور خاص در مورد افسردگی بود که برخی اشتباه گرفتنش! اما با این حال جوابهای جالبی بود! حالا به نظر شما، که البته نظر شما مهم نیست!!! نظر یک روانشناس در مورد رهایی از افسردگی های کوچولو! چیه؟

1- افسردگی جز اختلالات نوروتیک (روان نژندانه) است، یعنی هر کسی که باهاش دست و پنجه نرم میکنه میفهمه که این مشکل رو داره. اگر افسردگیتون از یه حدی بیشتره، از اون حدی که فکر میکنید از توانتون خارجه، راههای پایین به احتمال زیاد کمی حالتون رو بهتر کنه ولی به دردتون نمیخوره، برای بهبودی کامل کمک حرفه ای بگیرید! اگر هم جز اون دسته افراد مبتلا به افسردگی شدید هستید که عملا هیچ تلاشی برای بهبودی "نمیتونید" بکنید امیدوارم یکی از نزدیکانتون الان اینجا رو بخونه و کمک حرفه ای رو بیاره بالا سرتون!

2- هر کسی که افسردگی داره، این رو میدونه، درست! اما برخی افسردگی ها اینجوری بروز نمیکنن. برخی اختلالات روانی، مثل افسردگی یا اضطراب، ممکنه "صرفاً" به شکل اختلالات تنی و شکایات جسمانی بروز پیدا کنن. اگر از دلدرد، قلب درد، بدن درد، سردرد، کسالت شدید و حتی گاهی حمله های آسمی رنج میبرید اما دکترها میگن سالمید یک سر به متخخص بیماریهای روانی بزنید، روانشناس یا روانپزشک، ممکنه افسرده یا مضطرب باشید!

3- یک دسته از افسردگی ها هم علل درونی دارن که بهشون میگن افسردگی های درون زاد، بیشتر به خاطر ترشحات کم و زیادی هورمونی بدن هستن! برای این شما یک دهه هم رواندرمانی کنید خوب نمیشید! این فقط درمان پزشکی داره! بنابراین اگر هیچ دلیلی برای افسردگی ندارید و افسرده اید، یه چک آپ کامل فیزیولوژیک بگیرید!

4- از هر پنج مورد افسردگی چهار مورد در مدت زمان بین یک تا شش ماه خودش خوب میشه! یک مورد تا دوسال ممکنه ادامه داشته باشه! اگه دوهفته ای خوب میشید که هیچی!

5- حالا اگه شما جزو چهار دسته بالا نیستید، و افسردگی رو به عنوان "سرماخوردگی بیماریهای روانی" تجربه میکنید، این راههای پایین در بهبود اساسی حال شما احتمالاً یک تغییر اساسی ایجاد میکنه!

الف) خوابتون رو تنظیم کنید، نهایتا نیمه شب بخوابید، بین 6 الی 8 ساعت (7 ساعت ترجیحا!) و بعد بیدار بشید! برید زیر نور خورشید و بدوید، دویدن نرم. اگر بیرون آفتاب نبود بعد از دویدن چند دقیقه در اتاق زیر نور شکلِ خورشید (مخلوط نور مهتابی و آفتابی) بمونید، بعد یک دوش گرم بگیرید و به زندگیتون برسید! در حدود یک ماه اجرای این روند شما رو کلا از افسردگی دور میکنه! تاثیرات اولیه اش در حدود روز سوم آشکاره!

ب) نتیجه یه تحقیق در میان زوجهای میانسال آمریکایی نشون میداد اونایی که تعلقات مذهبی دارن، کمتر به افسردگی مبتلا میشن! اگر ریشه های مذهبی دارید، بهش چنگ بزنید! دعا کنید، نماز بخونید، هرچیزی و هرقدری که خودتون اعتقاد دارید! اگر اعتقاد دارید کاملاً جواب میده! اگر یک متجددنما، یا یکی از همکاران من، خلاف این رو گفت که تاثیری نداره عملاً زر مفت میزنه! تحقیقات غربی قرن بیست و یکمی این مقوله رو تایید کردن ، بنابراین "اگر" اعتقاد دارید به "همونقدری" که اعتقاد دارید و به شیوه ای که "دوست دارید" چنگ بزنید و تمسک کنید! جواب میده! تاثیرات اولیه اش احتمالاً یک هفته ای دیده میشه، در صورت همراهی با مورد الف، احتمالا دو روزه تاثیرش رو ببینید!

پ) نتیجه یه سری تحقیق دیگه نشون داده خانومها وقتی افسرده میشن میل بیشتری به خرید دارن،  و وقتی خرید میکنن حال بهتری دارن. در واقع خرید کردن خاصیت ضدافسردگی داره. این مورد روی من به عنوان یک آقا جواب داده، اون تحقیقی که من خوندم در مورد آقایون به این نتیجه نرسیده بود، بنابراین آقایون خودشون ببینن روشون جواب میده یا نه! البته اگر قراره این کار رو کنید حواستون رو خوب جمع کنید، بودجه رو از قبل مشخص کنید، خرید افسردگی کاملا ممکنه به سمت جنون خرید میل کنه! بنابراین جوانبش رو رعایت کنید! جواب میده؟ تنهایی نه! ولی در تسهیل روشهای دیگه و سرعت دادن بهبود تاثیر قطعی داره!

ت) خسته باشید!!! بله! سکون و بی تحرکی و بی فعالیتی تشدید کننده افسردگی و افسردگی تهسیل کننده بی فعالیتی هست. بنابراین برای اینکه در این دور باطل غرق نشید، سرتون رو شلوغ کنید! دو شیفت کار کنید! زیاد کار کنید. یا یک شیفت رو اندازه دو نفر کار کنید، جوری کار کنید که جسدتون برسه خونه! جسدتون که رسید خونه یک دوش هم بگیرید! به شدت جواب میده و خوب میشید! خوب که شدید، شدت کارتون رو کم کنید!

ث) متاهلید؟ به مورد الف رابطه جنسی مرتب، خوب و رضایت بخش رو اضافه کنید! البته متاهل هم نباشید همون جواب رو میده ولی ... استغفرالله!!! در مورد عبارت رضایت بخش لطفاً اون رو با "طولانی" یکی نکنید، رابطه جنسی رضایت بخش نه طولانیه، نه کوتاه، رضایت بخشه! جواب میده؟ چه جورم! تاثیر؟ همون بار اول تاثیرش رو میبینید! در کنار اون دوش و دویدن و نور آفتاب معجزه میکنه!

ج) خسته باشید!!! قسمت دوم! اگر به هر دلیلی بیکارید، یا کارتون سخت و انرژی بر نیست به جاش ورزش کنید، فعالیت بدنی شدید، کوه برید، فوتبال بازی کنید. اگر این کارها رو نمیتونید کنید کار یدی کنید، شده بی هدف بیل بزنید، یا سنگ بشکنید، باز هم نشد مثلا خونه رو کلا رفت و روب کنید! تاثیر؟ مثل گزینه ت!

چ) اگر افسردگیتون از این گوگولی هاست، گریه کنید! گاهی گریه کردن آنچنان تخلیه روانی ای داره که سی جلسه رواندرمانی نداره! بنابراین تستش کنید! راه ریسکی ای هست، اگر افسردگی سیر صعودی و شدید شونده داشته باشه میتونه بدترش کنه، اما اگر حس میکنید چیز معقول و با جنبه ایه گریه کنید جواب میده!!!

ح) فیلم ببینید، کتاب بخونید، موسیقی گوش بدید! که صدالبته به تنهایی جواب نمیدن، ولی میتونن کمکتون کنن! مخصوصا اگر اهلش باشید!

خ) حرف بزنید! میدونم که دلتون نمیخواد کسی با ورور مفت و نصیحت بره روی مختون، بنابراین یه گوش خوب، یکی که حاضره با صداقت گوش بده شما رو پیدا کنید و مخش رو بترکونید! حال شما بهتر میشه! قول میدم! البته تضمین نمیکنم اون یکی افسرده نشده باشه :|

د) تحقیقات نشون دادن نوشیدنی ها و خوراکی سرد و همچنین شکلات در بهبود خلقیِ افسردگی تاثیر مثبت دارند! این دو تا رو بگذارید کنار هم به چی میرسید؟ بله! بستنی شکلاتی واقعاً خاصیت ضدافسردگی داره، اون هم بیشتر از چیزی که فکرش رو کنید! اما شما میتونید به هر بستنی یا نوشیدنی سرد (ترجیحا شیرین) دیگه ای هم که دوست دارید حمله کرده و ته ماجرا رو در بیارید! حالتون رو بهتر میکنه، فقط دیابت نگیرید لطفاً!

ذ) لیستی از فعالیتهای شادکننده و دوست داشتنی ای که خوشتون میاد رو همیشه آماده داشته باشید، وقتی حس کردید افسرده اید لیست رو - که میدونم در این حال و هوا حالتون ازش به هم میخوره - بردارید و یکی دوتا کارش رو انجام بدید! جواب میده، خوبم جواب میده!

ر) کار جمعی کنید! حضور در جمعی که شما رو به فعالیت مجبور کنن، حتی اگه خودتون نخواید هم روتون تاثیر مثبت میذاره!

ز) کتابهای بهبود خلقی، مثلاً از حال بد به حال خوب رو بخونید و به تکنیکهاش عمل کنید!

ژ) هیچ کاری نکنید! به هر حال این هم یه راهه! اگه شدید نیست، نمیمیرید! بالاخره خوب میشید!

س) پرخاش کنید! بله! پرخاش کنید! داد بزنید، چیزی رو بشکنید، تخریب کنید، خلاصه که هیجانات منفی و همه خشمتون رو اینجوری خالی کنید! تاثیر داره، مخصوصا وقتی با راههای دیگه ترکیب میشه! فقط اگر رفتید توی پارک زدید توی گوش یکی دیگه، نگید تو گفتی پرخاش کن! یه کم عقل هم داشته باشید خلاصه!

ش) و کارهایی رو کنید که به صورت پرسونالایز شده روی خودتون تاثیر مثبت میذاره!

6- راههای بالا کامل نیستن، اما تقریبا مهمترین راههای مقابله با افسردگی های ساده؛ ملال و مود منفی هستن! راههای غیر از رواندرمانی یا درمانهای دارویی!

7- و بله! همونطور که میبینید من روانشناسم! و براتون 16 شیوه مستقل بهبود خلقی رو با استناد به حافظه ام و بدون نیاز به مراجعه به کتابهای منبع درمدت تنها 45 دقیقه نوشتم! خلاصه یعنی وقتهایی که دارید بهم توصیه میکنید فلان کن بیسار کن، یه استغفاری، توبه ای، چیزی کنید! آره خلاصه!

8- و بله! تمام آدمهای زمین افسرده میشن، افسرده که هیچی، تمام آدمهای زمین به اختلالات روانی مبتلا میشن! هر وقت دکتری سرطان نگرفت، خونه مهندسی نریخت، لوله لوله کشی نشت نکرد، ماشین تعمیرکاری خراب نشد، پلیسی قانون شکنی نکرد، قاضی ای حکم اشتباه نداد، ریاضی دانی اشتباه محاسبه نکرد، نرم افزار برنامه نویسی باگ نداشت و ... اون وقت من به شما قول میدم هیچ روانشناسی افسرده نشه!

9- فوتبالیست هایی که عمیقاً افسرده شدند، ببینید!

10- باقی بقای آرون. تی. بِک!

  • ۹۷/۰۷/۲۷ ، ۰۲:۴۲
  • هولدن کالفیلد

آراء الحکما: جلد  (۲۰)

میشه یه راه حل بدین برای مواقعی که منشا افسردگی تغییر سطح هورمون هاست؟ من از وقتی ازدواج کردم در مواقع تغییر هورمون به خاطر عادت ماهانه دچار ناراحتی های عمیق روانی میشم. 
جواب:
یه پستی در این مورد نوشته بودم، اگر اشتباه نکنم خرداد یا اردیبهشت 96، در مورد روز جهانی بهداشت پیش از قاعدگی. یه کتابی هم هست به نام درمانهای کاربردی سندرم پیش از قاعدگی نوشته خانم دکتر آنیتا باغداساریانس، در مورد همین موضوعه و کمکتون میکنه.
افسردگی سندرم پیش از قاعدگی درمانهای مخصوص خودش رو داره.
سلام اگه یک آدمی به شدت فعال بشه و خودش رو غرق کنه تو کارهاش امکان داره اونم افسردگی حاد داشته باشه؟
یعنی یه چندتا از حالات آدم افسرده رو داره ولی از اون طرف یک دفعه به شدت فعال و اکتیو هم شده ..
جواب:
ممکنه که یکی از اختلالات دسته دوقطبی رو داشته باشه، البته باید همه نشانه هاش چک بشن!
  • خورشید جاودان
  • ممنون 

    جواب:
    و همچنین قربان شما!
  • حامد سپهر
  • بعضی از این راهکارهارو آدما ناخودآگاه برا خوب شدنشون انجام میدن و خبر ندارن
    مطالب مفیدی بود ممنون
    جواب:
    قربانت!
    آقا دوتا سوال:
    یادم نمیاد از کجا ولی تو ذهنم بود که شیرینی افسردگی رو تشدید می‌کنه.  غلط بوده  ینی؟!
    یه سوال دیگه هم اینکه، کسی که افسردگی شدید داشته باشه بعد در مقابل مثلا یه واقعیت بخصوصی هم هی مقاومت کنه، ینی سایکوتیک شده؟ چجور میشه بهش کمک کرد؟
    جواب:
    آره غلطه
    افسردگی به هیچ عنوان سایکوتیک نمیشن، تشخیصهای سایکوتیک تقدم دارن به تشخیص های نوروتیک، بنابراین اگر کسی واقعاً سایکوتیک هست، افسردگی همراه اختلالش محسوب میشه.
    البته مقاومت در مورد حقیقت روانپریشی محسوب نمیشه، عدم ارتباط و قطع ارتباط با واقعیت هست که واجد تشخیصهای سایکوتیک میشه.
    خیلی خوب بودن. بعضیاشونو قبلا امتحان کردم و جواب هم گرفتم. 
    اون کتاب از حال بد به حال خوب رو یه ماه پیش یه روان شناس بهم گفته بود بخونم. پس جواب میده؟ 
    جواب:
    آره کتاب واقعا خوبیه
  • آسـوکـآ آآ
  • خیلی مفید بود هولدن.
    ممنون:-)
    جواب:
    همه پستهای من خیلی مفیدن!
    لقب من شیخ مفیده اصلا
  • خورشید ‌‌‌
  • عنوان شبیه این کتاباییه که امین هاشمی می خونه.
    جواب:
    آره عمدا اینجوری نوشتم :))
    خوب بود. ممنون
    جواب:
    نوش جونت!
  • سید رمضان حسینی
  • اگه معلم نمی‌شدی احتمالا می‌تونستی مشاور خوبی بشی.
    جواب:
    من همین الانش هم مشاور خیلی خوبی هستم!
    میدونم که هستم!
  • هانی هستم
  • نمک دریا؟ ویتامین دی؟ شیب؟! دکتر روازاده؟ صهیونیسم؟ واکسن؟ عقیم سازی؟


    مرسی از مطلبت هولدن
    جواب:
    :| :))
    :))
    اگه از نمک دریا استفاده کنیم در هر غذا و خوراکی هم سلامتی تضمین میشه, هم ویتامین  دی بدن  تعمین میشه و نیازی به قرص خوردن نیست, بهتره نمک ها رو دور بریزیم و فقط از نمک دریا و برداشته از طبیعت استفاده کنیم, این نمکهایی که استفاده میکنیم رو به پوست گوسفند زدن بعد دو ساعت گند انداخته به پوست, همین کارو با بدن ما هم میکنه, به قول قدیمیها هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک, لطفا از نمکهایی که.انگلیسیها از ۳۵ سال پیش به اسم.نمک ید دار انداختن بهمون مصرف نکنیم 
    جواب:
    تامین البته :|
    :| :| :|
    خیلی هم خوب.
    فقط اینکه اکثر خانم های ایرانی و بعضی از آقایان کمبود ویتامین Dدارن. و این ویتامین هم تاثیر زیادی داره توی افسردگی.ماهانه یدونه قرص ویتامین D حتما بخورید
    جواب:
    :|
    چشم! :|
    بســـی خوب :)
    جواب:
    نوش جونت!
    بسیار بسیـــــــــــــــــــار مفید و خوب و لازم.
    مرسی (:  .
    جواب:
    چاکلزیم!
  • نیمچه مهندس ...
  • اون گزینه ی دو من بودم که هیچ کدوم از راهکارهای دیگه روم جواب نمیداد و رفتم پیش روان پزشک و خوب شدم.
    ولی جدا خستگی جواب میده.
    جواب:
    آره جواب میده!
  • محبوبه شب
  • عالی بود
    دمتون گرم.

    همه اینایی که فرمودین عالی بود ولی عالی ترش برای من و در کل حال خوب کن ترینش برای من همون گزینه ب هست.

    ز آستان رضایم خدا جدا نکند...

    حال دلتون همیشه خوب.
    جواب:
    همچنین شما!
  • باران میم
  • خیلیییییییییییییییییییییییییییییییییی خوب بود
    جواب:
    میدونم :دی
  • آشنای بی نشان
  • ضمن عرض این مطلب که یه سریاشون نمیرن:دی
    باید بگم فلان کن بیسار کن:)))
    جواب:
    :| :)))))))))))
    آقا اجازه مطالب بسیاااار بسیاااار مفید بودن.
    مورد د)فکر کنم بخاطر این موضوع باشه اصولا افرادی که دچار افسردگی میشن میلشون برای خوردن شیرینی جات بعداز خواب زیاد میشه.
    مورد س) با احترام به راهکارتون ولی شما میخواید افسردگی رو درمان کنید یا اونو تبدیل به پرخاشگری کنید؟؟ این راه حل برای فروکش کردن عصبانیت بود.
    تخلیه خشم ،خشمو افزایش میده. یعنی اینکه وقتی برای رفع عصبانیت بگیریم ظرف بشکنیم و مشت بزنیم. احتمال اینکه بعدها بگیریم یکی رو بزنیم بترکونیم زیاد میشه. این موضوع برای رد تخلیه هیجانی بود.
    #باتشکر مطالب پرباری بود
    جواب:
    این میل به پرخاشگری نیست، این میل به تخلیه هیجانی هست، پرخاشگری از ابزار تخلیه هیجانی هست. تحقیقات زیادی در موردش شده، برخی اثرش رو تایید کردن، برخی اثرش رو نفی کردن. مسئله ای نیست که من از خودم درآورده باشم. به هر حال فکر نمیکنم با رعایت نکاتش موضوع اشتباهی باشه!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی