واقعاً، بدون اغراق، بدون کوچکترین تغییر در حس و حالم، من از وقتی در جریان حادثه تروریستی اهواز و شهادت و جانبازی چندین تن از هموطنامون قرار گرفتم بیش از هرچیزی، قبل از هرچیزی و فراتر از هرچیزی توی سرم صدای مجری شبکه ایران اینترنشنال میچرخه که به سرکرده ی گروه تروریستی الاحواز میگه "سلام آقای حُر، خوش اومدین به برنامه" و بزرگترین نگرانیش اینه که "جناب حر فکر نمیکنید با کار شما فضا در استان امنیتی تر بشه"؟
چقدر مگر یک فرد، یک جریان، یک تفکر و یک عناد میتونه کور باشه، چقدر آدمها میتونن حرومزاده باشن، چقدر؟ واقعاً چقدر؟
جواب:
خب الان این چه فرقی داره که شما همه چیز رو به "غیر عرب زبان" ها نسبت دادین؟ :|
جواب:
حرفامون رو زدیم دیگه، من جز همه ی اون چیزی که پایین گفتم حرفی ندارم دیگه.
جواب:
حالا ایشالا یه بحث اساسی ای راه بندازیم در این مورد!
جواب:
البته استنباط منه، ممکنه کاملا اشتباه کنم!
جواب:
اول اینکه از آهنگ ممنون!
دوما که چقدر شما ذهنتون تصویرساز و خلاق و خارق العاده است! سوما نمیتونم فعلا داستان بگذارم بنا به دلایلی!
چهارما اما اگه میخوای داستانهای بی همتای من رو بخونی!!! میتونی یه آیدی تلگرام بهم بدی! :دی
دیگه ببین چقدر برام عزیزی :دی
جواب:
مثالهای شما وارد نیست. هرکسی نمیتونه و حق نداره من رو بابت رفتارم نقد کنه، چون مسئله شخصیه! وقتی وارد زندگی شخصی میشیم دایره آدمهایی که میتونن نظر بدن مشخص و محدوده. اما نقد کردن رفتاری که من دارم، مثلاً من دست بزن دارم، نقد کردن دست بزن و مردی که زنش رو کتک میزنه دیگه من و تو و ما و اونا نداره! نقد رفتار جمعی، نقد کلی یک قاعده داره، نقد شخصی و نقد رفتار تک تک افراد قاعده مخصوص خودش رو.
اینکه کسی نقد کنه اعراب ایران فرضاً عید نوروز رو گرامی نمیدارن یا کم گرامی میدارن و این فلان نشانه ها رو داره چه بدی ای داره؟ درست باشه که درسته. غلط باشه غلطه و نفر بعدی میاد نقد میکنه، درست باشه میشه در مورد چراییش و دلایلش و بسترهاش حرف زد. همین که شما رفتارهای فرهنگی رو خانواده بودن فرض میکنید تفکر عشیره ای و قبیله ای رو نشون میده.
من قائل به اصالت نقد هستم. منِ بی جنبه ای که ممکنه هیچ نقدی رو نپذیرم هم حق دارم نقد کنم، نپذیرفتن من عیب دیگری رو در شخصیتم نشون میده، ربطی به صحت و سقم من نداره.
جواب:
شما گویا اصلا متوجه صحبت ها نشدی! :|
دیگه من چی بگم :|
جواب:
خب موضوع حساسی بود و من سعی کردم نظری ندم که به نظر برسه دارم از سمت خاصی دفاع میکنم. اگر مخالفت یا موافقتی داشتم نرم اعلام کردم.
همه هموطنان من هستن. دشمن نیستن.
جواب:
و با تشکر از شما! :دی
جواب:
این وسط من این رو بگم که این صحبت عرب بودن (یا هر قوم دیگه ای بودن) و خوندن نقد و ایراد از رفتارهای اون رو کاملا درک میکنم.
شرایط بدی هست، آدم اذیت میشه، مخصوصا اقوامی که تبعیض در موردشون - کم یا زیاد - وجود داره و هرکسی ناخودآگاه میره به سمت دفاع کردن از حقانیت اطرافیانش که دیده. یعنی من ممکنه مخالف باشم باهات، که هستم. اما این رو هم میدونم که در شرایطی که تو حضور داری اینکه بشینی کاملا منطقی و بدون هیچ فرضی حرف بزنی چقدر سخته. از این بابت حق داری و درک میکنم.
جواب:
حرف شما متین، فقط من متوجه نمیشم چرا نمیشه این رو نقد کرد؟ چرا نمیشه؟
جواب:
این الان منطقیه که میشه باهاش صحبت کرد. این چند علتی بودن رو دوست دارم من!
جواب:
حالا شما هم عصبانی نباش اینقدر، آروم همه دوست باشید!
جواب:
من اتفاقا اینجور که شما صحبت میکنی رو تحمل نمیکنم، اصلا تحمل نمیکنم!
میبینی که، موضعم نزدیک اونی که باهاش بحثت شده نیست! ولی نمیذارم حق حرف زدن کسی رو تضییع کنی و با کسی هم بد حرف بزنی، دفعه بعد کامنتت مودبانه نباشه لحنش از بیخ نابودش میکنم!
جواب:
شما خودت بی ادبی کردی! به کس دیگه هم بی ادبی کردی!
ایشون هم بی ادبی کرده!
همتون بی ادبی کردید! :|
جواب:
وای چه همه رمانتیک :|
جواب:
من ازش خواستم بیاد استدلالهاش رو بگه، وایسا بیاد :دی
جواب:
اینها همه افراد متفاوتی هستن، لازم هم نیست اینجا وقتی من کسی رو تفتیش نمیکنم، شما داروغه باشی!
همه حق دارن حرف بزنن، حرف هم میزنن!
جواب:
بیا به من بگو این زمین قابل کشت رو چه عللی به نظرت قابل کشت کرده!؟
جواب:
البته من قومیت گرا زیاد دیدم توی این پست!
جواب:
ما فارس ها همه قاتلیم!
وحشی!
بی تمدن!
آشغال!
نفهم
و دیگر صفات منفی :دی
جواب:
آقا یا خانم!
ول کن این جناب آرمین رو، اصلا این مدل حرف زدن جواب دادن داره؟ :|
خون خودت رو کثیف نکن!
جواب:
نچای آریایی!
عرب پرست یعنی چی مرد مومن؟
یاد بگیر بتونی مخالف خودتم ببینی! الان آریایی پرستی فضیلته مثلا؟
تو رو قرآن نگاه کن وضع ما رو!
جواب:
حالا من یه سوال کنم؟
الان شما بی طرفانه صحبت کردی؟
مخصوصا اون تیکه سریالها و اینا؟
جواب:
این هم جزو کامنتهای خوب این پست بود!
جواب:
موضوع فقط عصبیت قومی نیست، اصلا فقط این نیست!
شاید بعدا، به زودی یه پست گذاشتم که از این صحبت کنیم!
جواب:
مودب باش، این ادبیات اینستاگرامی رو بار آخر توی وبلاگ من استفاده میکنی! مفهومه همچین چیزی؟
جواب:
فرق داره، اینکه یه عده ای (فارغ از قومیتشون) حول یک ایدئولوژی جمع بشن خیلی فرق داره با اینکه به خاطر هم قومی.
موضوع رو از باب ریشه و رسالت عوض میکنه.
و حتی از نظر پیامد ها هم فرق داره. تنها چیزی که یکسانه، خود اون عمل تروریستیه، عمل تروریستی خوب و بد نداریم.
اما اگر حرف از هدف و پیامده، اینها با هم خیلی فرق دارن
جواب:
آشتی کنید دیگه :|
:دی
جواب:
تو هم صلوات بعدی رو بلندتر ختمی مرتبت کن!
جواب:
صلوات بلند پسند برفس!!!
جواب:
نه خدایی ایشون راست میگه
کاری به محتوای کلام ندارم، لحنت تند به نظر میاد در برابر ایشون.
جواب:
البته من با بخشی از حرفای شما خیلی مخالفم!
ولی اینقدر آرومی اصلا دلم نمیاد جو رو خراب کنم :دی
جواب:
واقعا به نظر من اینکه نام کاربری یکی چی باشه در محتوای حرفش تاثیری نداره!
یعنی من هرچی نگاه میکنم این ناشناس بنده خدا بد حرف نزد، حرف بدی هم نزد، حالا مخالفید بحث کنید دیگه، چرا بگم بگم میشه؟ :دی
جواب:
دیگه چون از اول تا آخر با من نبودین منم جواب نمیدم!
جواب:
شما همون فاطمه قدیمی خودمونی که کامنت های بلند میگذاشتی من خوشم میومد؟
جواب:
کشتن درجه دار ترین سردار سپاه هم اونجا کشتن غیرنظامی هاست!
هیچکس اونجا آرایش جنگی نداشته!
جواب:
ولی من محکم ایستادم که این موضوع معلول تک علیتی نیست! تعصب قومی (درست؛ غلط، کم یا زیاد) بستر داره. فقط نمیشه احساس بیگانگی اعراب با ما باشه.
مردمان شهرهای دیگه، جمهوری اسلامی ایران، وضعیت اقتصادی اجتماعی تربیتی هم قطعا دخیلن در کنار تعصب قومی
جواب:
یعنی همش کار انگلیس هاست؟ :|
جواب:
کینه نمیبینم داشته باشه صبا!
البته غلط میتونه بگه، درست میتونه بگه، نمیدونم. کینه چیه؟
جواب:
من دیگه هیچی نمیگم در این مورد :دی
جواب:
نگو عجم! به من برخورد! :|
یعنی چی عجم؟ ما ایرانی اصیلیم! آندرستند؟ :| :|
جواب:
حرف شما خوبه، محترمانه است، چقدر هم در آرامش توضیح دادی، لذت هم بردم از اون بحث فرهنگ ها و رسومات! قطعا همینطوره که میفرمایید!
اما در باب بیرون از اون خانواده نمیشه نقدش کرد، نه موافق نیستم! خیلی هم مخالفم! میشه نقد کرد، ایراد گرفت، نظر داد، لازم نیست برای این قضیه حتما توی دل ماجرا باشی، باید در موردش مطلع باشی.اون نقد هم میتونه کاملا غلط باشه یا کاملا درست باشه، یه جایی این وسط هم میتونه باشه.
بله تعصبات همه جا وجود داره، اما من فکر نمیکنم بشه کتمان کرد کین خواهی های سنتی بین اعراب جنوب، و البته کردها هنوز به شکل معناداری بیشتر از بقیه ایرانه
جواب:
آقا این خط اولت که نوشتی خیلی خوبه! یعنی خیلی خوبه! اصلا اینقدر کیف کردم! :دی
بقیه اش رو دیگه خیلی توضیح دادم پایین، تکرار مکررات میشه!
جواب:
اون رفتار قطعا بخشی از بروزش به خاطر رفتار حکومت و مردمه، اما دیگه خواهشاً من رو و دیگر عزیزان رو چهارپا فرض نکنید، خیلی ها هستن خواسته و ناخواسته بذر نفرت از حکومت مرکزی و از مردم غیر همزبان و همنژاد رو در بین قوم خودشون میکارن و بهش آب میدن. خیلی بیشتر از ظلمی که میبینن نفرت رو یاد بچه هاشون میدن.
اصلا راه دوری نمیخواد برید، برید خوابگاه یک دانشگاه سراسری در یک شهرستانی ، هر شهرستانی! هر شهرستانی ها. یه دانشجوی تهرانی پیدا کنید بپرسید چیا شنیده، و در برابر چیا این چیزا رو شنیده! اگه عرق شرم روی پیشونیتون ننشست من آدم نیستم!
حرفای شما قوم گرایانه است. خیلی هم یه طرفه است.
جواب:
یعنی الان هرکسی از قومیت ها اسلحه داره بسیجی و سپاهیه؟
بعد هرکسی نقدی ایرادی چیزی به اقوام وارد کنه همه ی اینایی که شما گفتین هست؟
بعد باز مگه کسی رشادت های هموطنانمون رو اینجا زیر سوال برده؟
چرا چارکلوم نمیشه باهاتون حرف زد؟ :|
جواب:
خدا به همه ما رحم کنه و همه مدافعین وطن رو بیامرزه!
جواب:
من در مورد شدت و حدت قضایا نمیدونم. اما فکر نمیکنم این فروکاستن مقوله جداطلبی به این یا اون مسئله درست باشه. اینی که تو میگی هست، اونی که اونها میگن هم هست. یک مجموعه ای از عوامل همچین چیزی رو به وجود میاره. در مورد نسبت تاثیرشون هم باز ایده ای ندارم.
جواب:
من نمیفهمم حرف بهارنارنج کجاش بد بوده؟ ممکنه درست باشه، ممکنه غلط باشه، چیش بد بوده؟
اینجا جای بحثه، راحت باش!
اصلا به هیچ صراطی هم مستقیم نیستی ها!
جواب:
چی شد؟ :|
من میشینم؟ :|
یا این یه تمثیل بود از اون شبکه ها؟ :|
نفهمیدم وجداناً!
جواب:
خدا به همه ما صبر بده
جواب:
این چیزی که شما میگید رو من از اهالی خوزستان زیاد شنیدم این چند روز.
اگر اینطور هست واقعاً، امیدوارم در اسرع وقت به این بندگان خدا رسیدگی بشه.
دولت و برخی اقوام ایرانی مدتهاست توی یه چرخه معیوب چرخ میزنن
جواب:
بله کامنت شما کاملا محترمانه بود! هیچ قصوری از شما نیست! من تایید میکنم
جواب:
در مورد فرهنگ غالب اعراب این هست یا نیست من نمیدونم. من همونقدر که به بهارنارنج گفتم میدونم. شنیده ها و دیده ها از دوستان و آشنایان و دانشجویان جنوبی ای که باهاشون هم دوره بودم. در مورد اینکه هست که خب هست. اما در مورد اینکه فرهنگ غالبشون هست من نمیدونم، فکر هم نمیکنم شما دقیق بدونی. یعنی همچین چیزی مستلزم یه بررسی دقیقه. دقت کن حرف من نه رد نظر توئه نه تاییدش. میگم اینجور گزاره ها رو چه بودنش، چه نبودنش، باید با بررسی دقیق علمی مشخص کرد. باید مطالعه کرد
جواب:
در مورد این عرب و عرب زبان که بیخود دارید مته به خشخاش میذاری شما!
من نه لزوما در مورد اعراب ایران، در مورد هر قومیتی میتونم مثال بیارم که حساسیتهای زیاد و اغراق شده دارن روی این مسئله!
و در مورد گفته شما به خانم بهارنارنج، اول این که طرز صحبت نیست، مزخرف و اینها جالب نیست وقتی داری توی وبلاگ من با کسی حرف میزنی. اشتباهه بگو اشتباهه! در مورد قومی گرایی هم همونطور که به بهارنارنج گفتم شدتش رو نمیدونم، طرف کسی هم نیستم سر این قضیه، ولی شما که نه مزخرف میگی، نه وقیحی، نه احمقی با اینهمه هوش و درایت و زکاوت کل موضوع رو زیر سوال میبری؟ این همه دیده و شنیده و گفته و پرونده قضایی و انتقام و کین خواهی و اینها رو از بیخ کتمان میکنی؟ نیست؟ واقعاً به نظر توی انتهای منطق، همچین چیزایی نیست توی اعراب جنوب؟
بنابراین، پی نوشت اول رو چند بار روبروی آینه برای خودت تکرار کن!
من عصبانی نیستم البته ، شما حق داری عصبانی باشی، باش! ولی اینجا با کسی بد حرف نمیزنی! هر رقم مخالفت میخوای بکنی، بکن! دو روزه ایستادم حرفاتونو به هم میزنید یه واو از حرفاتون رو بالا پایین نکردم، ولی حق نداری اینجا به کسی پرخاش کنی، نه شما، نه هیچکس دیگه!
جواب:
من شنیدم از شرایط قومی قبیله ای توی خوزستان مخصوصا! اما خب چون مشاهده مستقیم نداشتم و منابع معتبر رو در این مورد مطالعه نکردم نمیتونم روی هوا تایید / رد کنم!
جواب:
تو رو قرآن حامد! :|
جواب:
کاری به این قیاس مسخره ندارم
ولی امنیت جانی از معدود جیزیه که ما توی ایران واقعا داریم!
جواب:
خدا به هممون رحم کنه!
جواب:
بحث مسخره بودن نیست، قیاست کلا غلطه!
توی اعتراضات 88 دو طرف همدیگه رو به تروریست بودن متهم میکردن و کشته هاشون رو شهید میدیدن!
این یه چیز بی نظیریه!
جواب:
از اینا توقع مقابله داری؟
دلت خوشه!
جواب:
:|
امیدوارم قشنگ عاملانش تکه تکه بشن!
جواب:
ما که عملا آشغالیم توی رسانه! آشغال برای سی ثانیه مونه! هیچی نمیفهمیم! هرچی هم داشتیم که مدتی جواب داده (العالم و پرس تی وی ابتدای فعالیتشون) با حساسیتهای احمقانه زدیم ساختارش رو منفجر کردیم!
اما حرف من اصلا باب رسانه ای نیست، آخه چطور ممکنه همچین چیزی؟ واقعا چطور ممکنه یک فارسی زبان، بعد از همچین حمله ی تروریستی فاجعه باری، با تروریست مصاحبه دوستانه کنه؟
در مخیله ات میگنجه فاکس نیوز با اسامه بن لادن مصاحبه کنه؟
وای من باورم نمیشه هنوزم!