Inside Monster

Will Come Again
پیام های کوتاه
بایگانی هیولا
نویسندگان
جهان بیرون غار

کاری به این ندارم که منتقدها فیلم رو خیلی هم تحویل نگرفتن، کاری به این شیوه ی اکران نابودکننده ای هم که انگار به نیت زمین زدن فیلم طراحی شده ندارم، حتی کاری به این نشخوارهای توهمیِ "آقای وابسته و آقای نظام" که دیگه اولین برچسبمون (برچسبشون البته!) برای مثلاً زیرسوال بردن هرکسی که هم فکر ما نیست و چشم دیدن موفقیت و بزرگیش رو نداریم هم ندارم! "آن‌سوی ابرها"ی مجید مجیدی رو حتی با برنامه افتضاح اکرانش، ببینید، چون:

1- قصه ی خوبی دارد: فیلم قصه ای یک خطی داره، که میشه توی دوازده ثانیه برای دوستانتون تعریفش کنید، اما مجیدی اندازه های داستانش رو خوب میشناسه، ازش بیرون نمیزنه، پیشی نمیگیره و جا هم نمیمونه! قصه های فرعی عموما به موقع وارد میشن، و در کمال تعجب نگارنده عموماً هم خوب جمع و جور میشن! همچنین نسبت هیجانات مختلف در این قصه رعایت شده که باعث میشه داستان از ریتم و نفس نیفته!

2- بازیهای خوبی دارد: ایشان خاطر و مالاویکا موهانان با این فیلم به سینمای هند معرفی شدن! که اگر بخوایم با یک کلمه از بازیشون تعریف کنیم اون کلمه "چشمگیر" خواهد بود! خود من از بازی موهانان در نقش تارا بسیار بسیار لذت بردم! با شادی هاش شاد شدم، با غمش غمگین شدم و با فریادهاش لرزیدم!

3- کارگردان این فیلم مجیدی است: شما چه بخواهید و چه نه! یکی از پنج کارگردان بین المللی و شناخته شده ی سینمای ایران در سطح جهان مجید مجیدی هست، حتی اگر مجیدی همون کارگردان فیلم خیلی معمولی محمد: پیامبر خدا باشه! و اتفاقا این فیلم فارغ از ژانر و داستان و سبک و فرم و تکنیک، فیلم خیلی خیلی بهتری به نسبت محمد محسوب میشه! اتفاقا فیلم هنوز هم پره از صحنه هایی که هم میشه شاعرانگی مجیدی رو در اون دید و هم قدرت کارگردانیش رو!

4- راخا رحمان آهنگساز فیلم است: راخا رحمان بدون شک بزرگترین شخصیت موسیقایی-سینمایی تمام مشرق زمین هست! و در این که لایق همچین عظمتی هست کوچکترین شبهه ای وارد نیست! تسلط راخا رحمان به هر دو سوی موسیقی شرقی و غربی، قدرتش در استفاده از سازهای سنتی و ارکسترال و تنظیم های بی نظیرش از ویژگیهای موسیقایی ای هستن که آثارش رو شنیدنی میکنن! و شما فکر کنین این دومین همکاری دو غول شرقی موسیقایی-سینمایی بعد از فیلم محمد هست! موسیقی متن آن‌سوی ابرها به صورت یک اثر مستقل؛ اثری کامل و بی نظیره!

5- اولین فیلمِ اجتماعی با فکر ایرانی که روح دارد: بیاید چند تا از فیلمهای اجتماعی چندین سال اخیر ایران رو مرور کنیم، ابد و یک روز، لانتوری، بدون تاریخ بدون امضا، لاک قرمز، دختر، پریدن از ارتفاع کم و حتی فیلم من مادر هستم، هیس! دخترها فریاد نمیزنند، ملی و راههای نرفته اش و N+1 عنوان دیگه من جمله شاهکاری مثل جدایی نادر از سیمین یا فیلم جایزه برده ای مثل فروشنده! فیلمهایی که سیاهی، نابودی، تلخکامی، غم، غم، غم و غم سرتاپاشون رو گرفته!!! فیلمهایی که اگر سه ثانیه اتفاق خوب توشون باشه قطعاً برنامه دارن اون رو به بدترین شکل ممکن از دماغ بیننده در بیارن! آن‌سوی ابرها اما برخلاف بقیه آثار ایرانی در این حوزه، با یک نگاه عمیقا غربی (و در عین حال انسانی) ساخته شده! این فیلم مانند نمونه های موفق غربیش، پره از زندگی، داستانی که در عین تلخی، در عین روایت زندگی افراد بسیار مشکل دار، پره از زندگی، و این زندگی رو بهت وام نمیده که بقیه تلخی ها رو بهت بخورونه. بلکه این خوشی ها رو به عنوان بخشی از زندگی هرآدمی از تن فروش و خلافکار و مریض و بی پول و ... به نمایش میذاره! این فیلم از معدود فیلمهای چند سال اخیره که من در اون روح یافتم! و آخرین اثری که با همچین روحی دیدم فیلم جیمز فرانکو یعنی "هنرمند فاجعه" بوده! این فیلم رو باید دید چون یه مزه ی خوب انسانی از زندگی رو نشونتون میده! طعمی که توی سینمای غمبار غمزده ی ما بسیار بسیار بسیار پیدا نشدنیه!

6- فرم و تکنیک دلنشینی دارد: مثلا از باب کار با رنگ، میشه این فیلم رو با آثار هنگ کنگی، مخصوصا ساخته های ژانگ ییمو مقایسه کرد! فیلم چشمتون رو از رنگ سیر میکنه! و این کار رو هنرمندانه انجام میده! همچنین فیلمبرداری و تدوین فیلم هم کاملا به جا هستند، فیلم پَن و کرین های جذابی هم داره و از دوربین روی دست به خوبی استفاده کرده!

7- نمره های فیلم چنده: فیلم در IMDb نمره 6.9 در Metacritic عدد متوسط 55% و در Rotten Tomatoes نمره 63% رو گرفته! نمره فیلم در سایت Indiewire معادل b+ (نمره 83 در متاکریتیک) بوده (مانند فیلم همه میدانند اصغر فرهادی) و جالبه بدونید میانگین نمره فیلم مجید مجیدی از فیلم آخر اصغر فرهادی در rotten tomatoes به میزان 17% بیشتره (فیلم آخر فرهادی نمره metacritic معادل 68% و نمره rotten tomatoes معادل 46% دریافت کرده). حالا چی میشه که رسانه های خیلی زیاد بی طرف ایرانی یکی رو "شاهکار مسلم" معرفی میکنن و یکی رو "حکومتی سازِ معمولی" باید از خودشون و غرضشون پرسید!!!

8- سخن آخر: در بدترین حالت اگر فیلم آخر مجیدی رو یک درام خیلی خیلی خیلی معمولی حساب کنیم (که اصلا و ابداً اینگونه نیست) مردم ما در سینماهای ایران درامهای در معنای دقیق کلمه آشغالی رو دیدند و میبینند و ازش لذت میبرن که هر مخاطب متوسط سینمایی رو به تهوع میندازه! بنابراین آن‌سوی ابرها رو ببینید، هیچی هم نباشه برای سلیقه تون خوبه!

9- همه چی رو گفتی، حالا خودت چند میدی: البته که من کوچکتر از نمره دادن هستم!!! اما خب چون از قدیم الایام عادت کردم به نمره دادن آثار سینمایی که میبینم لازمه بگم اگر بخوام با دانش نصفه نیمه ی سینماییم نمره بدم، یک نمره ای بین 7 تا 7.5 و اگر بخوام دلی نمره بدم و صرفا لذت حسی ای که بردم رو کمی کنم به فیلم نمره 8.5 میدم!!!

ببینید ، حیفه!!!

  • ۹۷/۰۲/۲۸
  • هولدن کالفیلد

آراء الحکما: جلد  (۲۰)

باشه حتما ممنونم. 
[از صفحه کامنت ها اسکرین شات میگیرد.]
پاسخ:
هستم خدمتت!
تو زیادی گوه میخوری. نظرتو تعمیم میدی به همه ی دنیا! فلانی بزرگترین آهنگساز مشرق زمین! آخه تو کی رو می شناسی که بعد از دیدن یه نفر انقدر ذوق مرگ میشی. به خدا اگه حرف نزنی نمیگن لالی. خیالت راحت
پاسخ:
ای وای ببخشید! بقیه سهم تو رو خوردم؟ شرمنده، بیا خودت بخور! بیا تعارف نکن، شرمنده قاشق زدم توی غذات دهنیش کردم! البته خب تو که خورد و خوراکت اینه دیگه دهنی مهنی معنی نمیده توش وقتی به این فکر کنی غذات از کجا اومده! به خوردنش عادت داری!
حالا غیر از این که -ببین داداش! بددهنی کاری نداره که قربون ادب نداشته ات برم من - اگه چشمای ضعیفت رو باز کنی نوشتم شخصیت موسیقایی-سینمایی! و خب تو چه میدونی من چقدر موسیقی متن بین المللی رو دنبال کردم، یا تا کجا دنبال کردم؟ و اینکه من دلم میخواد بگم جواد یساری از پینک فلوید بهتره، اینم باز به خودم مربوطه، وبلاگ خودمه حال میکنم توش تز بدم، به تو چه آخه؟
به سلامت ، برو به خورد و خوراکت برس!
ممنون از راهنماییت . پس کلا بیخیال میشم اون بی سیم کوچیکا رو. 
پاسخ:
باز هروقت خواستی بخری یادم بنداز کمکت کنم!
  • روُباست ‌‍
  • البته انتظار داشتم اون عکسی که از نقاشیاشون گرفتیو بذاری برای این پست!
    مدیونی فک کنی چون موقع گرفتنِ عکست نورِ صفحهٔ گوشیت تو چشِمون بود متوجه شدیم!

    پاسخ:
    اونو برای شوآف اینستاگرام گرفته بودم :|
  • روُباست ‌‍
  • تارا یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین کاراکترای فیلم بود و تصویرش توی پُوسترِ فیلم نیست!؟ سیریئسلی!؟
    پاسخ:
    پوستر زیاد داره!
    الان صد تومن، ماه بعد شآید 200. ولی وجدانا دلم نمیاد اینقدر خرج کنم .ولی میخواستم اگر همینا که میگی دوست نداری واقعا خوب باشه و بمونه برام اینقدر خرج کنم. مشکل اینه که میخوام یه چیزی باشه که وقتی مثلا میرم توالت موسیقی گوش کنم، گوشیمو نبرم :| میدونم این ام پی تری و اینا هستا ولی خب اوناهم خوباش خیلی گرونه، ارزوناش هم دوام نداره. خلاصه که تف تو این زندگی که این شده دغدغه ام! 
    پاسخ:
    توی رنج دویست تومن فکر نکنم چیز خوبی توی اونها پیدا بشه، ضمن اینکه راحت گم میشن! ولی توی این قیمت هدفون خوب و ردیف میشه خرید!
    سلام

    با اجازه بی ربط به پست!
    آقا کلی از بالا تا پایین رو گشتم پیداتون نکردم!
    گفتم نکنه حذف کردین...
    از وب گشتم پیدا کردم...
    منتها آواتار... :)

    هیچی دیگه؛ اومدیم عرض ادبی کرده باشیم ... :)

    پاسخ:
    دیگه ما اینیم دیگه!
    من ندیدم اسمش رو برای اکران امروز باز سایت رو چک میکنم اگر بود حتما میبینم:)
    مرسی بابت نقد زیباتون
    پاسخ:
    روی همون قسمت اکران که لینک کردم کلیک کنی به موضوع میرسی!
    سلام تبلیغ فیلم هم اونقدر عالیه که منم دوست دارم برم فیلم رو ببینم
    پاسخ:
    فیلم خوبیه خدایی!
    یه چیزی در مورد نحوه نگارش نقدت میخوام بگم
    این جمله ها: مجیدی حد داستانشو میشناسه. یا : از دوربین روی دست خوب استفاده شده
    فیلم چشمتونو از رنگ سیر میکنه. این کارو هنرمندانه انجام میده. چرا میگی هنرمتدانه؟ چرا میگی فرم داستان ایجاب میکنه چشم من از رنگ سیر باشه؟
    اینا رو لازم نیست بنویسی چون معنی همشون یه چیزه: فیلم خوب بود. 
    فقط داری تو جمله های مختلف منظورت رو میرسونی.
    به نظرم باید جزئی تر بنویسی. اگ میگی خوبه بگی چرا خوبه. چون در خدمت فرمه؟ چون حس رو تو فلان جا که باید فلان چیز باشه به خوبی منتقل میکنه؟ 
    مثلا تو همون جایی ک  داری داستان و میگی. میتونی ب ساختارش اشاره کنی( اصلا ساختار داره؟:دی). یا چیزای دیگه.
    خیلی خوبه که بگی چرا این حرفا رو میزنی. چون اگه چرایی نداره شبیه برچسب میشه منتها برچسب مثبت. اینجوری حتی میتونی یه سری نکاتی و برای مخاطب هات روشن کنی ک ممکن خودشون متوجهش نبوده باشن در طول فیلم
    مثلا اونی که واسه کال می بای یور نیم نوشته بودی، درباره روایتش. با اینکه حرفتو قبول نداشتم ولی خیلی به تحلیل نزدیک تر بود. ینی از خود نقد کیف کردم. ولی قبولش نداشتم.
    کتابم بخوای معرفی میکنم در مورد نگارش نقد و تحلیل فیلم
    پاسخ:
    اول اینکه، این نقد نیست، یه ریویوئه که البته (و متاسفانه) با خوندن نقدها و ریویوهای ایرانی میشه فهمید در کلاس خودش ریویوی خوبی هم هست! دوما من اول گفتم فیلم خوبه، بعد دارم براش مصداق میارم چرا خوبه و از چه جهاتی خوبه! بنابراین نوشتن اینکه چرا خوبه لازمه، و اینکه شما توی یک جمله بگی فیلم خوب بود نه تنها کافی نیست، که بسنده کردن به این یک جمله فهم کج گوینده رو از فیلم میرسونه!
    نکته دوم، این نوشته برای ریویونویسی به اندازه کافی جزئی هست، ضمناً با توجه به دانش عمومی من و مطالعات آزادم در مورد سینما نوشته شده، من نه منتقد سینمایی هستم نه دانش نقدنویسی رو در حوزخه سینما به طور اخص دارم. من یک مخاطب جدی سینما هستم که سعی میکنم دقیق تر از خیلی مخاطبهای دیگه به موضوع نگاه کنم و این تلاشم رو گاهی مکتوب میکنم! اینکه دوربین خوبه یا رنگ خوبه، یا فرمش به این دلایل خوبه (یه نظر من) چرایی لازم نداره، چون اینها خودشون چراییِ موضوعی والاتر (خوب بودن فیلم هستن) تو راه رو توی خوندن متن اشتباه رفتی (یا میری) من نظرم رو در مورد فیلم بیان کردم، و بعد به بررسی دلایلم پرداختم.
    اما در مورد اون نقدی که تو مدنظرته، اینجا دانشگاه نیست، کارگاه نقدنویسی هم نیست، شما بهترین نقدهای "روزنامه ای" و "دیجیتال" رو در سرتاسر دنیا هم نگاه کنی ساختار نقدش همینه و این ربطی به دانش سینمایی منتقد نداره (که من دانش عمومی معمولی دارم و یک منتقد متخصص سینماست). اینجا من در یک فضای عمومی برای مخاطب عام مینویسم، و برای مخاطب عام ریز شدن توی موضوع اونقدری جالبه که بحث رو از موضوعیت خارج نکنه، فارغ از اینکه من دانش همچین نقدی رو دارم یا ندارم - که ندارم، اما با فرض اینکه دارم - نقدی که تو دوست داری - و من هم از شنیدن و خوندنش لذت میبرم - نقد آکادمیک و دانشگاهیه و مخصوص نحله های هنری و منتقدین و جوامع دانشگاهیه، من حتی اگر میتونستم همچین نقدی بنویسم یقینا اینجا نمینوشتمش!
    دغدغه ات رو میفهمم و تحسینت میکنم، اما خب اون چیزی که میخوای اصلا مناسب اینجا نیست، چه من بتونم بنویسمش و چه نتونم!
  • مهدی صالح پور
  • من هر چی بگم باز میشه برچسب و اینها! اما برادرِ من؛ این فیلم قرار بود آخرین روزهای سال گذشته اکران شه، من خودم به اکران خصوصیش رفتم، همه چیز درست و آماده بود. از ترسِ نفروختن، بدون اطلاع قبلی، در حالی که حتی بلیت فروخته بودن، به بهانه آماده نبودن نسخه دوبله (که هنوز هم آماده نیست) فیلم رو از چرخه اکران خارج کردن. باید 6 ماه تا 1 سال جریمه میشدن و اکران عقب میفتاد، اما چون برادرِ عزیزمون فیلمِ گرونِ محمد(ص) رو ساخته بود، بهش اجازه اکران دادن. بعد دوباره گفتن اکران رو خودمون محدود در نظر گرفتیم! چرا؟! :)) منم نمی‌دونم. پس اکرانِ ضعیف نه به خاطرِ دولتِ مستفر، که به خاطر خودِ تهیه کننده و کارگردانه.
    ...
    اما محتوای فیلم! من کامل ندیدم، پس نظر نمیدم. (هر چند حضوری کمی راجع بهش حرف زدیم)
    پاسخ:
    خدایی ، یعنی خدایی ها من اصلا روی صحبتم به دولت نبود این بار رو :دی من که با دولت خیلی ندارم، راحت میکوبمش :دی
    کلا هرکسی این برنامه رو چیده، فیلم رو شهید کرده!
    بدوک رو دیدی؟
    اگر ببینی، می‌بینی که مجیدی در گذشته چه قدر نگاهش فارغ از سانتی‌مانتالیسم، انسانی بوده.
    داستانشون هم اتفاقا مشابهه
    من این فیلم رو دوست نداشتم چون به نظرم همه چیز از اتفاقات گرفته تا چرخش به یک باره قهرمان، باسمه‌ایه
    ارجاعت می‌دم به مرد مستی که میاد در خونه خواهره که انگار مشتریشه، چند صد بار این نوع مواجه شدن خانواده با روابط غیر اخلاقی دختر را در فیلم‌ها دیدی!؟
    پاسخ:
    من که نگفتم این یه فیلم کامل بدون نقصه! گفتم فیلم خوبیه! در مورد برخی صحنه ها مثل همون مسته، یا اون صحنه ای که خانواده هه رو راه میده داخل قبول دارم که دم دستی عمل کرده اما این رو به کل فیلم وارد نمیدونم!
    تهش نوشتم حتی اگر یه درام خیلی خیلی خیلی معمولی باشه باز هم از خیلی فیلمهای ایرانی توی کلاس خودش بهتره، این رو قبول نداری یعنی؟ که فیلم محترمیه و توش به مخاطب احترام گذاشته شده و از دیدنش تهوع نمیگیری؟
    من که آهنگش رو خیلی دوست دارم (:
    پاسخ:
    آهنگش که عالیه!
    همین که تو تعریف می‌کنی یعنی دیدنیه ^_^
    پاسخ:
    اصلا من همچین کاراکتری دارم :دی
    چرا یک ذره اسپویل نکردی؟!  چرا من بدون اسپویل نمیتونم فیلم ببینم؟ ؟ چرا من در فیلم دیدن بیمارم ؟! 
    ممنون برای معرفیت. 
    ممنون میشم راهنماییم کنی. 
    بنظرت الان یه هندزفری متوسط بخرم یا پولامو جمع کنم ماه بعد یه خوبشو بخرم ؟! بنظرت این هندزفری بی سیم ها که جدیدا باب شده خوبن؟! منظورم ایناست که عین هندزفری عادی ان فقط سیم ندارند خیلی هم کوچیکن، هست (چه اطلاعاتی دادم)  بنظرت اینو بخرم؟ ! اون بالایی اولی رو بخرم؟! یا اون بالایی دومی رو بخرم؟!  
    پاسخ:
    چقدر بودجه داری نهایتا؟
    من ایربادهای بی سیم ریز رو دوست ندارم حقیقتاً!
  • صـــا لــحـــه
  • یعنی از بچه‌های آسمان هم بهتره؟ من که هر بار میبینمش بلا استثنا گریه میکنم :)))
    +یک قلب برای جیمز فرانکو ❤
    +آن سوی ابر ها رو حتما میبینم... 
    پاسخ:
    نه بابا من کی گفتم از بچه های اسمان بهتره؟
  • چارلی ‎‌‌‌
  • من خیلی دوست دارم ببینمش ولی تو شهرمون حتی همون «برنامه افتضاح اکران» رو هم نداره متاسفانه :| سینماها ترجیح میدن این کمدی‌های بیمزه‌ی بفروش رو تو برنامشون بگنجونن :/
    پاسخ:
    :| :|
    بیا دیدی؟
    هم سینماهای خییییلی کمی دارن و هم تعداد سانس‌هاش کمه :/ واقعا چراا؟ :| 
    پاسخ:
    چراااااااااااااا؟
    مرسی بابت مطلب . سعی میکنم حتما ببینم اما فعلا سینما بعیده . تا به زودی به طریق دیگه ای بشه ببینمش .
    راستی بابت اعلام آپلود کتاب سرزمین نفاق توی بلاگم و اینکه پرسیدم اشکال داره که گفتمش اینجا یا نه : چون نمکیدونم چه چیزایی رو میشه گفت و چه چیزهایی رو نمیشه . کامنت دونی بلاگ تو واسم تمرین بازگشت به بلاگ و بلاگ خونی و شاید بلاگ نویسی باشه :)) بعد از سالها . و ممنون از اینکه گفتی اشکالی نداره که گفتمش . مخ لص
    پاسخ:
    چاکرتیم!
  • کروکدیل بانو
  • به مجیدی میگن آقای وابسته؟چرا؟ :| به خاطر محمد رسول الله؟
    نه تو فیلم هاش نه تو صحبت هاش من چیزی که قدمی به سمت به سمت برچسب آقای نظام بودن ببرتش یادم نمیاد.
    پاسخ:
    چون بچه مذهبیه! :|

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی